Chia ontbijtje met vers fruit, warme amandelmelk en superfoods

5 augustus 2015 | Ontbijt

Chia ontbijt met vers fruit, warme amandelmelk en superfoods

Zoals ik al eerder vertelde, hou ik ervan om te variëren met mijn ontbijt. Zo eet ik graag havermout of vers fruit, maar maak ik ook wel eens een ontbijtje met quinoa of homemade granola. Dit keer gebruik ik chiazaad als basis, en maak ik er een dikke pudding van.

Chiazaad wordt gewonnen uit de – how surprising – Chiaplant, een soort Mexicaanse muntplant. Deze plant produceert zaadjes die een beetje op maanzaad lijken. Schijnbaar aten de Azteken ook al chiazaad, vanwege de extreem hoge voedingswaarde. Want hoewel de zaadjes miniscuul zijn, bevatten ze tonnen aan vitamines, mineralen, eiwitten, enzymen, aminozuren, vezels en gezonde Omega-3 vetzuren.

Nu ben ik geen extreme preker van allerhande superfoods en – I know – de hype is een heel eind over, maar laten we niet ontkennen dat zoiets als chiazaad toch erg goed voor je is. Nee, je moet er niet op gaan leven, of denken dat je hiermee het ultieme levenselixer in handen hebt, maar ik wordt soms ook weer een beetje moe van de harde tegenbeweging. Alles kan prima naast elkaar bestaan lijkt me, in balans, zonder door te draven, etcetera. You get me.

Het leuke van chiazaad is dat het veel vocht op kan nemen, waardoor je een soort pudding kunt creëren. Dit kan als basis voor je ontbijt dienen, wat je kunt aanvullen met vers of gedroogd fruit, noten, of wat je ook maar lekker vindt (Pindakaas? Nutella? I’m just saying).

Wat ik in ieder geval altijd probeer, is vers fruit toe te voegen aan mijn ontbijt. Ik snak daar echt naar in de ochtend en maak er hoe dan ook ruimte voor.

Dit recept is geïnspireerd op een ontbijtje dat je bij REIN in Amsterdam kunt bestellen. En het lijkt misschien niet zo, maar onder die berg fruit zit écht chiapudding, pinky promise.

 

Chia ontbijt met vers fruit, warme amandelmelk en superfoods

Ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 3 flinke eetlepels chiazaad
  • Ongeveer 300 ml amandel- of soyamelk
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel honing
  • Vers fruit (ik gebruikte banaan en blauwe bessen, maar ander rood fruit of appel werkt ook)
  • Klein handje gehakte noten
  • Klein handje ‘superfoods’ (zoals moerbeien en gojibessen) of ander gedroogd fruit in stukjes (zoals dadels of vijgen)

Begin de avond van tevoren. Meng het chiazaad met de kaneel, honing en helft van de melk. Mix goed, laat 10 minuten staan, mix weer goed en zet afgedekt in de koelkast. Goodnight.

’s Ochtends roer je de – inmiddels – chiapudding door en schep je het in een schaaltje. Verwarm de andere helft van de melk in een steelpannetje. Snijd het fruit in stukjes en strooi het over je chiapudding heen, samen met de gehakte noten en het gedroogde fruit of de superfoods.

Als de melk warm is schenk je het voorzichtig over je chiapudding heen.

Het is een beetje warm, maar ook een beetje koud. Een beetje fris en zoet door het fruit, een beetje knapperig door de noten. Smakelijk!

 

Heb je dit gemaakt? Laat het me dan vooral weten, vind ik namelijk HEUL leuk!  Dat kun je doen via mijn Instagram, Facebook of Twitter, of door de hashtag #theblondefoodfactory te gebruiken.

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter